Tuesday, April 27, 2010

YAHOO Fantasy League #36

Like the EPL itself, the first two are very close we have to wait until the last game of the season to know who will take the crown. Last year it was Chikungnya FC of Faizie 510. Now, Chikungnya FC (a Man Utd) fan is also in the race for the second successive titles.

In the other end, nothing is decide to take the last place, but I am pretty sure Penang Mari would put pressure on Bukit Rimau FC for the 12th place.

Rank Team Points
1 [KBM]+Cakcibor11 2,641.00
2 Chikungunya FC 2,601.00
3 Man U Setan Jahat 2,492.00
4 KB Geroda 2,418.50
5 naz united 2,383.50
6 bOyOt 2,352.00
7 MyTeamKit United 2,238.00
8 sik pandey kelakar sarawak 2,180.50
9 Jaga2CikSalmah 2,122.50
10 Man U No More FC 2,107.00
11 Raub FC 2,023.00
12 Bukit Rimau FC 2,022.00
13 Penang Mari 1,894.00
14 intertina 1,786.50
15 Player 1,547.50

Wednesday, April 21, 2010


Sorry berita ni maybe dah lapuk ditelan zaman, tapi aku baru baca posting nikfa yang mak mertua dah menyahut panggilan ilahi. Takziah dari kami, semoga rohnya dilimpahi rahmat dan ditempatkan di kalangan orang-orang soleh dan taqwa. Amin. Al-fatihah.

No Helium Balloon Flies Forever

Different view on Malaysian properties.. and a bit on politics at the end of the article... what do you think?

During Chinese New Year, just like any other festivities, you meet up with friends and relatives. Lots of them. You chat about money, you gamble, chat about money again and then more gambling. Politics usually take a back seat - doesn't seem like an appropriate topic. Too much fire in it I guess.

What do people do with their money nowadays? My small sampling says buying properties - commercial and residential. Everyone seems to be into it. And we are not talking about about 1 or 2 units anymore nowadays.

I like properties. Capital appreciation could be in significant amounts. Or had you done your homework, someone else will be paying your monthly instalments via rentals. All you need is some downpayment (which in some cases has been brought down to negligible amounts by the developers) and a decent payslip to qualify for never before seen super low interest rates.
[read more here]


one of my fav comics [click here for more]

Sunday, April 18, 2010

Allahyarhammah Aminah Assilmi

All is not lost after 9/11, there are more Muslim now then before the event. More and more people revert to Islam, especially women although the mass media trying to portray islamic women need 'liberation'. She died on 5 March 2010 after a car accident is US. Read on and may Allah guide us all to the right path.

It all started with a computer glitch.
She was a Southern Baptist girl, a radical feminist, and a broadcast journalist. She was a girl with an unusual caliber, who excelled in school, received scholarships, ran her own business, and were competing with professionals and getting awards – all these while she was going to college. Then one day a computer error happened that made her take up a mission as a devout Christian. Eventually, however, it resulted into something opposite and changed her life completely around.

It was 1975 when for the first time computer was used to pre-register for a class in her college. She was working on her degree on Recreation. She pre-registered for a class and then went to Oklahoma City to take care of a business. Her return was delayed and she came back to college two weeks into the class. Making up the missed work was no problem for her, but she was surprised to find that the computer mistakenly registered her for a Theatre class, a class where students would be required to perform in front of others.

She was a very reticent girl and she was horrified to think about performing in front of others. She could not drop the class for it was too late...[read more here]

Saturday, April 17, 2010

epl highlights


Friday, April 16, 2010

Anyone up to learn to improve their property investment skills?

I am looking for friends who wants to join me for Azizi Ali's property investment seminar, upcoming on Saturday 22nd May 2010. The price normally is RM890, but early bird now is open at RM790. The best thing is if we sign up more than 1 person, the price becomes RM700 per person. That's cheap if you ask me, considering you're learning from one of the best.

Check it out here:


I am definitely going. I need to refresh and brush my knowledge. I want to save RM90. I'm sure if you want to go, you'd want to save some money too. Please contact me if you'd like to go together so that we can get better discount.

Some people are so unwilling to spend money to learn. Think about it, you go to universities, our parents pays thousands of dollars to learn skills that we don't even use. Skills that can only get most people a starting salary of RM2,000. But if you are willing to invest in yourself, spend some time and money, it won't even be as much as you've spent at the university, you'll learn how you can double or even triple your money if you put the knowledge you gained to good use.

And the best thing is, there is enough for all of us out there :).

So let's take this golden opportunity to learn from the Guru. A lot of people ask me how to invest in properties, my answer remains the same, go and learn from the people who are millionaires at doing it. Books help a little, but seminars changes lives.

My number is 012-2672250. Come join me on 22nd May. As there are limited seats available, i'll probably put in my registration before the end of next week (23rd April 2010). So hurry and contact me so that we can save money and learn together!!

Thursday, April 15, 2010

Sunday, April 11, 2010

About Us

We are the ANSARA Cawangan Taiping (ACT) Class of 1995. On the month of January 1994, group of students all over Malaysia (north to south, east to west, peninsular to borneo) enrolled themselves in the finest boarding school in Malaysia, MARA Junior Science College of Taiping.

We spent two (2) great years together, sharing laughter, tears, sweat and blood (just adding the dramatic spices). On December 1995 we went separate ways and pursuing what we think the best for us and for our family. During the time we go 'separate ways', we lost four (4) our beloved friends. Al-Fatihah to Yazid, Sukri Yatim, Kak Ayu and Imran Ismail. Allah loves them all.

This website/blog is my personal effort to get everyone together after 15 years we left Bukit Larut. Some never looked back but I felt it was a mistake. I have to admit we have to look back to accept what we are now. However, as the punch line in Meet The Robinson, keep moving forward we need to move on and cherish and appreciate what ever we are and have now. I remembered one of my classmates always says, no remorse.

It is time to regroup and trying to reconnect the tie, rekindle the memories and revitalize our energy towards helping each other.

We are one, we are the piranhas!


Sorry, website working in progress... sebenornya byk gile kerja nak kena buat tapi tak tepu tahap gaban dah ni, so tetiba terasa nak give this website a new look. lots of alteration required but slowly but surely I will get it done sooon especially RSS and Search icon.

Piranha's Bites has shifted to top left to top right+few paragraph below. Dalam process nak catu box kat tepi tu, my early thought it is tooooo crowded. Tengok la macam mana.

Apapun, keep visiting the blog....

Saturday, April 10, 2010



True story

Two young Malaysian students were in a bank in Australia. During that time ATM is non existence, therefore everyone has to queue for withdrawal.

After waiting for quite some time, it was the turn of the first Malaysian student to withdraw some cash. He requested to withdraw up to AUS$500 to pay his house rental and groceries shopping.

The bank officer asked him, how do you like your money, sir?

The answer is.....

Friday, April 09, 2010


YAHOO FANTASY LEAGUE - final straight...

Rank Team Points
1 [KBM]+Cakcibor11 2,467.00
2 Chikungunya FC 2,433.00
3 KB Geroda 2,306.50
4 Man U Setan Jahat 2,263.50
5 naz united 2,199.50
6 bOyOt 2,187.50
7 MyTeamKit United 2,093.00
8 sik pandey kelakar sarawak 1,981.00
9 Man U No More FC 1,968.50
10 Jaga2CikSalmah 1,920.50
11 Raub FC 1,852.50
12 Bukit Rimau FC 1,839.00
13 Penang Mari 1,736.50
14 intertina 1,641.50
15 Player 1,442.00

Saturday, April 03, 2010

Mari cemerlang Dengan Islam

A bit long but worth reading....

By Abi Hidayati

“Dan (ingatlah), Allah memberi rezeki kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya dengan tidak terkira (menurut undang-undang peraturan-Nya). “(Al Baqarah 2:212)

“Dan (ingatlah) ketika Nabi Ibrahim berdoa dengan berkata: "Wahai Tuhanku! Jadikanlah (negeri Makkah) ini, negeri yang aman sentosa, dan berikanlah rezeki dari berbagai jenis buah-buahan kepada penduduknya, iaitu orang-orang yang beriman kepada Allah dan hari akhirat di antara mereka". Allah berfirman:" (Permohonanmu itu diterima) tetapi sesiapa yang kufur dan ingkar maka Aku akan beri juga ia bersenang-senang menikmati rezeki itu bagi sementara (di dunia), kemudian Aku memaksanya (dengan menyeretnya) ke azab neraka, dan (itulah) seburuk-buruk tempat kembali" (Al Baqarah 2:126)


Mengikut sunatullah, Allah memberi rezeki kepada semua, yang beriman dan yang kafir. Tetapi, yang beriman dapat kejayaan dunia dan akhirat. Yang kafir, Allah beri rezeki untuk dunia saja dan mereka akan dihumban ke dalam neraka di akhirat nanti.

Laporan Keputusan SPM 2009

Ketua Pengarah Pendidikan Malaysia telah mengumumkan keputusan SPM 2009. Malangnya akhbar-akhbar harian perdana hanya memberi lapuran meluas tentang keputusan SPM sekolah-sekolah bukan agama.

Pelajar-pelajar dari sekolah agama , khususnya dari Kelantan, juga mencapai keputusan SPM cemerlang. Seperti biasa, hanya akhbar Harakah saja memberi liputan meluas tentang perkara ini.

Tidak Tahu Guna Media Massa

Sepatutnya akhbar-akhbar yang dikuasai orang-orang Melayu, seperti NST, BH dan UM, menonjolkan kejayaan ini untuk menaikan imej dan kepercayaan diri pelajar-pelajar Melayu / Islam yang mereka juga boleh cemerlang seperti yang Allah janjikan dalam ayat-ayat dari Surah Al Baqarah 126 dan 212 di atas.

Seperti musuh Islam kata, umumnya, orang Islam tidak tahu mengguna media massa dengan betul.

Kecemerlangan Pelajar-pelajar dari sekolah Agama

Pencapaian sekolah agama setanding, kalau pun tidak lebih cemerlang dari sekolah bukan agama.

Keputusan SPM 2009 Sekolah Agama Kelantan









Jumlah Pelajar SPM

Maahad Laki









Maahad Perempuan









Maahad (Agama) Lelaki
Seorang 12A+ (Pelajar terbaik SPM 2009 negara 10+). Kenapa dia tidak diistihar sebagai pelajar terbaik SPM 2009?

Maahad (Agama) Perumpuan
Seorang 10A+
Pelajar Hafiz/Hafizah Juga Cemerlang
Satu perkara yang juga tidak diketengahkan oleh akhbar perdana ialah kecemerlengan pelajar-pelajar yang menghafal 30 juzuk Al Quran. Seorang hafiz dari Maahad Tahfiz Pulau Chondong Kelantan mendapat 14A (13A+ dan 1A) dan seorang hafizzah mendapat 13A (9a+, 3A dan 1A-).

(Rizal Tahir “SPM: Dua Pelajar Maahad Muhammadi Dapat 15 A” Harakah daily net 12 Mac 2010 )

MCKK: Tiada seorang dapat semua A+

21 semua A
Pelajar-pelajar MCKK dan TKC adalah pelajar-pelajar terpilih, yang mendapat keptusan UPSR terbaik di negara. Sebaliknya, pelajar-pelajar Maahad Lelaki dan Perumpuan pelajar yang tidak terpilih ke MCKK atau TKC. Kalau pun ada pelajar-pelajar cemerlang yang menolak pelawaan ke MCKK atau TKC tetapi memilih untuk ke Maahad, jumlahnya hanya sedikit saja.

Bagaimana Islam Menjamin Kejayaan Dunia dan Akhirat?

Untuk mencapai kejayaan dunia dan akhirat, manusia mesti mengikut petunjuk Allah.

1. Niat:
Nilai setiap perbuatan manusia bergantung kepada niat. Tujuan kita belajar ialah kerana menurut perintah pertama Allah kepada manusia: “Iqra!” (Baca!) Ini perintah Allah untuk manusia mencari ilmu . Membaca ialah cara utama untuk mendapat ilmu. Dengan ilmu, kita dapat beriman kepada Allah dengan betul:

“Sesungguhnya orang-orang yang sebenar-benarnya beriman hanyalah orang-orang yang percaya kepada Allah dan RasulNya, kemudian mereka (terus percaya dengan) tidak ragu-ragu lagi, serta mereka berjuang dengan harta benda dan jiwa mereka pada jalan Allah; mereka itulah orang-orang yang benar (pengakuan imannya). “ (Al Hujurat 49:15)

Jelas, tujuan utama mencari ilmu ialah untuk mengenali Allah, beriman kepada-Nya dan untuk meningkatkan rasa takut/taqwa kepada -Nya. Iman, yang bertunjangkan ilmu yang mengeratkan hubungan manusia dengan Allah, akan menguasai perbuatan manusia supaya melakukan suruhan-Nya dan meninggalkan larangan-Nya.

“Sebenarnya yang menaruh bimbang dan takut (melanggar perintah) Allah dari kalangan hamba-hambaNya hanyalah orang-orang yang berilmu.” (Al Fatir 35:28) .

Dengan ketaqwaan, jadilah manusia itu yang terbaik. “Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih taqwanya di antara kamu, (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya).” (Al Hujurat 49:13) . “Kamu (wahai umat Muhammad) adalah sebaik-baik umat yang dilahirkan bagi (faedah) umat manusia, (kerana) kamu menyuruh berbuat segala perkara yang baik dan melarang daripada segala perkara yang salah (buruk dan keji), serta kamu pula beriman kepada Allah (dengan sebenar-benar iman).” (al Imran 3:110)

Ilmu juga dapat menolong manusia memenuhi tujuan penciptaan manusia. “Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada Malaikat; "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi". (Al Baqarah 2: 30).

Khalifah ialah wakil Allah di dunia, dijadikan Allah untuk mengurus bumi dengan mengikut petunjuk-Nya, supaya manusia dapat hidup aman dan bahagia.

Ilmu juga dapat membantu manusia menangani segala ujian Allah yang merupakan satu dari pada tujuan penciptaan manusia.

“Dia lah yang telah mentakdirkan adanya mati dan hidup (kamu) - untuk menguji dan menzahirkan keadaan kamu: siapakah di antara kamu yang lebih baik amalnya; dan Ia Maha Kuasa (membalas amal kamu), lagi Maha Pengampun, (bagi orang-orang yang bertaubat);.” (Al Mulk 67:2)

“Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut dan (dengan merasai) kelaparan, dan (dengan berlakunya) kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman. Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar: (Al Baqarah 2: 155)

Dan dengan ilmu, iman dan amal, manusia dapat menguasai bumi Allah; “Dan demi sesungguhnya, Kami telah tulis di dalam Kitab-kitab yang Kami turunkan sesudah ada tulisannya pada Lauh Mahfuz: "Bahawasanya bumi itu akan diwarisi oleh hamba-hambaKu yang soleh" (Al Anbiya' 21:105)

Inilah prinsip dasar Islam: Dengan ilmu kita kenal dan beriman dengan Allah; dengan iman kita beramal/ buat sesuatu dengan harapan agar di akhirat nanti, dengan izin-Nya, kita masuk ke syurga dan di tempatkan di syurga Firdaus.

2. Ibadat
Dengan niat yang betul, maka belajar menjadi satu ibadat. Ia memberi pahala ke pada pelajar selama dia belajar. Maksud hadis Nabi Muhammad saw :

“Barang siapa menempuh suatu jalan untuk menuntut ilmu pengetahuan, maka Allah swt akan melorongkan baginya jalan ke syorga.” (Petikan dari Imam Ghazaali “Bimbingan Mu'min (Ihya' 'Ulumuddin) bab Kitab Ilmu Pengtahuan m.s 14 cetakan tahun 1979)

3. Minda Islam:
Untuk mendapat hasil maksimum dari pembelajaran, maka pelajar mesti mengurang gangguan kepada mindanya. Minda bekerja mengguna tenaga minda. Sekiranya tenaga minda dilencongkan untuk menghadapi tekanan/stress, yang mencetuskan rasa bimbang dan sedih yang melemahkan kuasa ingatan, maka hanya sedikit saja tenaga minda boleh diguna untuk belajar. Hasilnya, kurang kecemerlangan.

Sekarang, wabak penyakit utama di seluruh dunia ialah kebimbingan dan kesedihan (anxiety and depression), bukan sakit jantung, barah, tekanan darah tinggi dan kencing manis (diabetes ). Jesteru, dengan sifat Ar Rahman dan Ar Rahim-Nya, Allah mengadakan beberapa prinsip untuk mencapai ketenangan minda semaksimum mungkin: “ Dia lah yang menurunkan semangat tenang tenteram ke dalam hati orang-orang yang beriman supaya mereka bertambah iman dan yakin beserta dengan iman dan keyakinan mereka yang sedia ada; pada hal Allah menguasai tentera langit dan bumi (untuk menolong mereka); dan Allah adalah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana.”(Al Fat-h 48:4)

“Wahai umat manusia! Sesungguhnya telah datang kepada kamu Al-Quran yang menjadi nasihat pengajaran dari Tuhan kamu, dan yang menjadi penawar bagi penyakit-penyakit batin yang ada di dalam dada kamu, dan juga menjadi hidayah petunjuk untuk keselamatan, serta membawa rahmat bagi orang-orang yang beriman”. (Yunus 10:57)

“Kami berfirman lagi: "Turunlah kamu semuanya dari syurga itu! Kemudian jika datang kepada kamu petunjuk dariKu (melalui Rasul-rasul dan Kitab-kitab yang diturunkan kepada mereka), maka sesiapa yang mengikuti petunjukKu itu nescaya tidak ada kebimbangan (dari sesuatu yang tidak baik) terhadap mereka, dan mereka pula tidak akan berdukacita. (Al Baqarah 2: 38)

"(Iaitu) orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan zikrullah". Ketahuilah dengan "zikrullah" itu, tenang tenteramlah hati manusia. (Ar Ra'd. 13:28)

Minda manusia akan rasa tenang bila ia yakin tentang sesuatu. Bila berdepan dengan musibah, orang Islam yang sentiasa ingat kepada Allah akan merasa tenteram bila dia ingat firman Allah yang bermaksud:

“Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya.”(Al Baqarah 2:286)

“Oleh itu, maka (tetapkanlah kepercayaanmu) bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan,

(Sekali lagi ditegaskan): bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan.” ( Al Nasyarah 94: 5-6)

Bila terpahat dalam minda kita bahawa kesusahan itu sementara dan Allah menjamin bahawa Dia, dengan sifat-Nya Maha Pemurah dan Penyayang, buat sesuatu hanya ke tahap yang kita boleh tangani , jiwa jadi tenang. Sebab itu sentiasa ingat kepada Allah amat penting: “....dan sesungguhnya mengingati Allah adalah lebih besar (faedahnya dan kesannya)” (Al Ankabut 29:45) dan “Dan janganlah kamu menjadi seperti orang-orang yang telah melupakan (perintah-perintah) Allah, lalu Allah menjadikan mereka melupakan (amal-amal yang baik untuk menyelamatkan) diri mereka. Mereka itulah orang-orang yang fasik - derhaka” (Al Hasyr 59:19)

Bila Nabi Muhammad saw ditimpa apa-apa musibah, Baginda saw terus sembahyang sunat dua rakaat, kerana dalam solat manusia paling hampir kepada Allah.

Ini berbeda dengan pelajar-pelajar bukan Islam yang mencari ketenangan jiwa denga muzik, sukan, arak, dadah-dadah lain seperti ganja, judi dan party. Semua ini membuat mereka lupa sementara kepada apa-apa masalah yang mereka sedang alami.

3. Bahasa: Bahasa mempunyai peranan penting dalam pencapaian kecermelangan. Allah menjadi manusia dengan berbagai bahasa. Jadi, Dia memberi petunjuk bagaiman memanafaatkan bahasa. “Dan Kami tidak mengutuskan seseorang Rasul melainkan dengan bahasa kaumnya supaya ia menjelaskan (hukum-hukum Allah) kepada mereka” (Ibrahim 14:4) “

“Dan kalaulah Al-Quran itu Kami jadikan (bacaan) dalam bahasa asing, tentulah mereka akan berkata: "Mengapa tidak dijelaskan ayat-ayatnya (dalam bahasa yang kami fahami)? Patutkah Kitab itu berbahasa asing sedang Rasul yang membawanya berbangsa Arab?" (Al Fussilat 41:44). Perlu dingat bahawa masa Al Quran diturun, bahasa ilmu dan perniagaan ialah bahasa Farsi dan Latin, dua bahasa kaum, kaum Rom dan kaum Farsi, yang menguasai dunia masa itu.

Jelas bahawa penggunaan bahasa ibunda bagi setiap kaum amat penting bagi menyampaikan pengajaran. Lihat saja apa yang berlaku kepada kaum bumiputra di Amerika Syarikat (Red Indians), Amerika Selatan, masyarakat Abrogine di Australia dan kaum Maori di New Zealand di mana bahasa asing, bahasa Inggeris, bukan bahasa ibunda mereka, diguna sebagai bahasa pengantar dalam sistem pendidikan negara. Mereka jadi hina, miskin dan terbiar.

"Dan sesiapa yang berpaling ingkar dari ingatan dan petunjukKu, maka sesungguhnya adalah baginya kehidupan yang sempit, dan Kami akan himpunkan dia pada hari kiamat dalam keadaan buta". (Ta Haa 20:124)

Masyarakat Melayu pernah megalami nasib yang sama. Selepas merdeka sehingga tahun 1969, bahasa pengantar negara ialah bahasa Inggeris. Pelajar-pelajar Melayu kurang cemerlang. Hanya selepas trajedi 13 Mei 1969, bila bahasa pengantar di tukar kepada Bahasa Melayu, pelajar-pelajar Melayu setanding dengan pelajar-pelajar Cina di sekolah jenis kebangsaan Cina.

5. Peranan Guru Di peringkat awal dakwah Nabi Muhammad saw, buta huruf berleluasa.
Baginda saw bertindak dengan menyuruh orang-orang tawanan perang, yang tahu membaca, menjadi guru kepada orang-orang Islam. Sebagai balasan, Nabi saw membebaskan guru-guru itu. Orang-orang islam yang baru tahu membaca pula menjadi guru. Seterusnya, orang Islam mengembara di seluruh dunia, sehingga India dan Cina, untuk menuntut ilmu. Sekembali mereka, ilmu yang baru diperolehi disaring mengikut nilai Islam, di kembangkan dan diajar kepada orang Islam dalam bahasa ibunda Arab.

Kenapa penekanan kepada peranan guru? Mengikut satu kajian di England, guru berperanan membuat pelajar cemerlang jadi kurang cemerlang, dan pelajar biasa jadi cemerlang.(S. Covey: The Seven Habits of Highly Effective People A Fireside Book 1989 m.s. 300-301 )

Orang Melayu pernah alami suasana ini. Sebelum trajedi 13 Mei 1969, majoriti guru ialah bukan Islam. Selepas trajedi itu, ramai orang Melayu dilatih menjadi guru sehinggakan kini majoriti guru ialah orang Melayu, khususnya di sekolah kebangsaan dan UKM. Kecermelangan pelajar-pelajar Melayu menyerlah.

Perbezaan di antara guru Muslim dan bukan muslim jelas: “Dan tidak ada yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada (mengesakan dan mematuhi perintah) Allah, serta ia sendiri mengerjakan amal yang soleh, sambil berkata: "Sesungguhnya aku adalah dari orang-orang Islam (yang berserah bulat-bulat kepada Allah)!" (Al Fushshilat 41:43) Dan mereka bekerja bersungguh-sungguh bukan kerana harapan tinggi imbuhan di dunia, tetapi kerana takut kepada Allah. Maksud hadis Nabi saw : “ Sesiapa yang mengetahui sesutau ilmu lalu disembunyikaannya, nescaya di Hari Khiamat nanti, ia akan dikekang oleh Allah swt dengan tali kekang dari api neraka.” (“Bimbingan Mu'min (Ihya' 'Ulumuddin) bab Kitab Ilmu Pengtahuan m.s 16 cetakan tahun 1979)

6. Cara Belajar Cara belajar yang betul penting untuk kecemerlangan.
“Dan Kami telah menunjukkan kepadanya dua jalan, (jalan kebaikan untuk dijalaninya, dan jalan kejahatan untuk dijauhi)?” (Al Balad 90:10) .

Cara belajar mathematiks lain dari cara belajar sejarah. Maka pelajar perlu mendekati guru untuk bertanya cara belajar setiap mata pelajaran yang paling berkesan. Umumnya, cara belajar paling berkesan ialah SQ3R.

7. Kerja keras dan Istiqamah.
Satu kejayaan besar hanya boleh dicapai dengan kerja keras dan konsisten.

“Kemudian apabila engkau telah selesai (daripada sesuatu amal soleh), maka bersungguh-sungguhlah engkau berusaha (mengerjakan amal soleh yang lain)”(Alam Nasyarah 94:7)

8. Solat Hajat
Sementara berusaha bersungguh-sungguh, pelajar jangan lupa mengharap kepada Allah. “Dan kepada Tuhanmu sahaja hendaklah engkau memohon (apa yang engkau gemar dan ingini).” (Alam Nasyarh 94: 5-8) .

Solat hajat ini mesti dilakukan oleh pelajar dan ibu-bapanya berterusan, bukan hanya menunggu usaha sekolah atau tok guru atau tok iman. Bagi orang Islam, hubungan manusia dengan Allah ialah secara langsung, tanpa perantaran. Oleh itu, ibu bapa dan anak-anak mestilah berterusan sembahyang hajat bersendirian di rumah.

9. Bersyukur Bersyukurlah dengan kejayaan yang Allah beri. Sujud syukurlah kepada Allah bila mendapat kejayaan cemerlang. Allah menambah rezeki bagi mereka yang bersyukur. Allah memberi pahala bagi orang yang sabar bila mendapat musibah.

Kawan-kawan saya di universiti dulu mera'i keputusan kejayaan dengan minum arak sehingga mabuk dan pengsan!!!

Hadiah Dari Allah Bagi Pelajar Islam Cemerlang.

Allah sudah memberi petunjuk-Nya kepada manusia. Terpulanglah kepada kita untuk melaksanakannya.

“Allah berfirman: "Turunlah kamu berdua dari Syurga itu, bersama-sama, dalam keadaan setengah kamu menjadi musuh bagi setengahnya yang lain; kemudian jika datang kepada kamu petunjuk dariKu, maka sesiapa yang mengikut petunjukKu itu nescaya ia tidak akan sesat dan ia pula tidak akan menderita azab sengsara.

"Dan sesiapa yang berpaling ingkar dari ingatan dan petunjukKu, maka sesungguhnya adalah baginya kehidupan yang sempit, dan Kami akan himpunkan dia pada hari kiamat dalam keadaan buta".

Ia berkata: "Wahai Tuhanku, mengapa Engkau himpunkan daku dalam keadaan buta, padahal aku dahulu melihat?"

Allah berfirman: "Demikianlah keadaannya! Telah datang ayat-ayat keterangan Kami kepadamu, lalu engkau melupakan serta meninggalkannya, dan demikianlah engkau pada hari ini dilupakan serta ditinggalkan". (Ta Haa 20: 123-127)

Balasan Allah di dunia hanya sebahagian saja. Balasan sepenuhnya di akhirat. Dengan melaksanakan cara yang ditetapkan Islam untuk mencapai kejayaan cemerlang yang hakiki, manusia nanti tidak akan menyesal di akhirat nanti.

Bagi mereka yang membelakangkan petunjuk Allah, mereka akan menyesal:

“Dan mereka berkata: "Kalaulah kami dahulu mendengar dan memahami (sebagai orang yang mencari kebenaran), tentulah kami tidak termasuk dalam kalangan ahli neraka" (Al Mulk 67:10)

Reformasi Pendidikan Malaysia
Kerajaan Malaysia sedang melakukan reformasi pendidikan bertujuan meningkatkan “kecemerlangan”,“creativity, renovation”, “menjadi negara berdaya saing, dan negara berpendapatan tinggi” dan “mencapai visi 2020”, iaitu menyerupai negara-negara seperti Amerika Syarikat, Eropa dan Jepun.

Semua ini terdorong oleh sifat manusia yang cinta dunia yang Allah terangkan di dalam Al Quran:

“Dihiaskan (dan dijadikan indah) kepada manusia: kesukaan kepada benda-benda yang diingini nafsu, iaitu perempuan-perempuan dan anak-pinak; harta benda yang banyak bertimbun-timbun, dari emas dan perak; kuda peliharaan yang bertanda lagi terlatih; dan binatang-binatang ternak serta kebun-kebun tanaman. Semuanya itu ialah kesenangan hidup di dunia. Dan (ingatlah), pada sisi Allah ada tempat kembali yang sebaik-baiknya.” (Al mran 3:14)

Dengan ilmu, Barat dapt mengatasi halangan untuk ke bulan. Dengan ilmu juga, segelintir manusia Barat menimbun harta sehinggakan majoriti manusia terkaya di dunia berada di Amerika. Namun dengan ilmu itu juga Barat menuju ke hancuran. Kerana apa?

“Oleh itu, kalau kamu tidak juga melakukan (perintah mengenai larangan riba itu), maka ketahuilah kamu: akan adanya peperangan dari Allah dan RasulNya, (akibatnya kamu tidak menemui selamat).” (Al Baqarah 2:279)

Setiap 10 tahun, ekonomi dunia merudum. Jurang kekayaan di antara miskin dan kaya kian melebar yang mengakibat berbagai masalah.

“Dan apabila sampai tempoh Kami hendak membinasakan penduduk sesebuah negeri, Kami perintahkan (lebih dahulu) orang-orang yang melampau dengan kemewahan di antara mereka (supaya taat), lalu mereka menderhaka dan melakukan maksiat padanya; maka berhaklah negeri itu dibinasakan, lalu kami menghancurkannya sehancur-hancurnya.” (Al Isra' 17:16)

Sekarang Malaysia sudah lebih kaya dari tahun 60an. Sudah ada kondo dan rumah bungalow

Kenapa ini berlaku? Ia berlaku kerana membelakangi petunjuk Allah:

“Jangan sekali-kali engkau (wahai Muhammad) terpedaya oleh usaha gerakan orang-orang yang kafir di dalam negeri (yang membawa keuntungan-keuntungan kepada mereka). (Semuanya) itu hanyalah kesenangan yang sedikit, (akhirnya akan lenyap), kemudian tempat kembali mereka neraka Jahannam: dan itulah seburuk-buruk tempat ketetapan. (Al Imram 3: 196-167)

“Oleh itu, janganlah engkau tertarik hati kepada harta benda dan anak-anak mereka, (kerana) sesungguhnya Allah hanya hendak menyeksa mereka dengan harta benda dan anak-anak itu dalam kehidupan dunia, dan hendak menjadikan nyawa mereka tercabut sedang mereka berkeadaan kafir (untuk mendapat azab akhirat pula)” (At Taubah 9:55)

Musuh Islam berterusan berusaha keras untuk menjauhkan masyarakat Islam dari cara hidup Islam . Mereka mahu supaya kita mengikut mereka. Antara usaha mereka:

“ Di sekurang-kurangnya 24 buah negara, Washington senyap-senyap membiayai radio Islam dan siaran TV, kerja kursus di sekolah-sekolah Islam, institut pemikiran Islam, woksyop politik dan berbagai program untuk mengembangkan Islam moderate. Bantuan federal disalurkan untuk membaiki masjid dan juga membina sekolah-sekolah Islam.” (Terjemahan dari laporan US news and World report.)

Satu lagi rancangan mereka jelas dari satu lapuran Rand Cooperation, satu badan NGO AS yang menyediakan analisis kepada Jabatan Pertahanan Negara Amerika Syarikat (US Department of Defense):

“Masukkan pandangan mereka (golongan Islam moderate) ke dalam kurikulum pendidikan Islam.” (Syeryl Bernard (se orang Yahudi) “Civil democratic Islam”
( Terjemahan dari Ceramah Imam Anwar Al-Awlaki: Battle of the Hearts and Minds Transcribed by Al Murabiteen publications)

Mari Menuju Kecemerlangan

Jadi pelajar-pelajar , awasilah perancangan halus musuh Islam.

Marilah cemerlang dengan Islam untuk kejayaan dunia dan akhirat. Di dunia kita kuasai bumi Allah, dan di akhirat , insyallah, Allah, dengan izin-Nya, memberi syurga dan menjauhkan kita dari azab api neraka jahanam. Itulah kecemerlangan yang sebenar dan kejayaan terbesar bagi setiap manusia.

bernilai lebih dari RM1 juta seunit. Walaun pun masih belum menyerupai negara-negara maju, Malaysia sudah dilanda oleh masalah- masalah seperti masalah sosial, berbagai jenis jenayah, penagihan dadah, berbagai wabak jenis penyakit seksual, HIV, masalah ekonomi dan lain-lain yang membarah di negara-negara “maju”.

Friday, April 02, 2010

Quote of the day

Inspirational quote from Mark Hughes:

Money and success will make you more of what you really are. If you are a good person, you will become a better one. If you are a bad person, you will become even worse.

Why a million $$ goal?

Since this topic have came out of late in our chatbox, i thought i'd post an article here found from KCLau.com. Simple calculation, no complex math. In the end everybody has a number. What is yours?


Sayeed is a senior manager in a large MNC in Penang. Following his association with the world of investments focused in the past 5 years, both Sayeed and his wife are confidently leading to a financial successful lifestyle, his wife retired as an employee and today runs her own business, blessed with 2 kids, this couple have learnt through tough times about their financial literacy. Sayeed is currently focus in accumulating wealth and dreams of helping others achieve financial success. You can read his first post here.

Recently sitting in a restaurant, my buddy, commented on the few articles I have written before at KCLau.com; “Sayeed, why are you so materialistic. You wanna have big house, big car, million ringgit, various properties, just to show others, and how well you want to do!?” he continued, “Is this a satisfaction to you?, or show off to others of what you’ve got?”.

Well, being a friend of mine, I didn’t really expect him to ask such a question, but to a certain extent he was really looking at the other side of coin that I have not seen yet. I knew that the reason I shared my story in earlier blog was to give hope and support to others that if I suffered, yet able to do it, so can you, and also put in a few strategies that may help others. Well, good, at least his question had me to share an interesting concept, on reasons why I want to have a Million.

Let’s go back to our current lifestyles, we live on an income, and we have expenses and tax that are unavoidable. Let say our household income is $10k a month, with expenses of house mortgage, car loan (some people got 2), child care, utilities bills (water, electric, phone, internet etc), credit cards, groceries, pocket money (inclusive of petrol money, food, drinks, movies); and finally let say we save $2000 a month, which means that our monthly living expenses would be $10 income – $2k saving = $8k expenses.

While assuming all our months are same in terms of daily activities and expenses, which is not true, we need $8k to survive without savings. Now, I am not saying that all of us have $8k lifestyle, some people only live on $3k, $5k, while other may live on $15k, $20k depending on the lifestyles. So let’s take the example of $8k expenses monthly. Which means in a year, we need $8k x 12 to survive, which is $96k per annum. Do you agree so far? Now I am not putting in other expenses like holidays, festive season shopping etc with assumption we have had buffer in the $8k lifestyle.

The question would be, if we are not working after 55, or 60, our expenses remains the same and the source of income that stops for those employees and most employment in Malaysia are without pension schemes. So where is your source of income comes from ? Most people have a few options :

a. Live with their children, baby sit the grand children so that you get roof and food daily. – the lifestyle have changed, no free meals, even from our children in future. I know many may disagree with me but this is the truth.

b. Work part time while you can, but with the part time job, you may not earn as much as you were an employee, so re-size your lifestyle to what you can earn while keeping yourself fit for the job – better option would be not to retire anyway.

c. Have savings to earn up and replace your salary with similar returns as passive income, retire with a stagnant income as per your employment or even better.

I guess, you have already got the option right. (c.) Have savings to earn up and replace your salary……but there is an interesting twist to this. So I am very worried about my future now, what would happen to me when I pronounce retired!!, I wouldn’t want to be at (a.) or at (b.) that is a choice for now and the only way we can, while we can, change that is now to plan our future.

First of all, is the question of what type of passive income business is there with ROI for us to generate $96k lifestyle per annum ? Well, if we barely look into cash and savings accounts, at 3% interest, it would be $3.2M savings, if 5% then we need $2M and if 8%, we need $1.2M, finally with 10% returns, we still need $1M. So, if there is a savings or investment scheme (proven/legal/working) that gives us a 10% return per annum, year in year out, we need to have a saving of $1M!!.

The news is if you are 30 years old and plan to retire at 60, for the next 30 years every month you need savings of $2K to achieve that million (assuming all the compounding interest). Now that is if you have a place with 10% returns!! It doesn’t exist, what would be the best return rates that we have in market today – 5%?, 7%?, or 8%? The fix deposit is hardly at 3%, EPF 4%….so let say we got the best deal of 7% somewhere, Bank A; then we need to have savings of $1.4M !!, again if you are 30, and retiring at 60, so you need to start saving $3.5k a month, you can do the math.

So whether it is, fortunate or unfortunate, savings may be only one of the options here. But those already hitting at a million, you are save for now. I am not going to confuse all of us with the inflation rates and so on because your $8k lifestyle may not be the same in terms of buying power in next 10-15-20 years.

But let’s assume, we are okay with that number and hope Malaysia will rule the world in terms of economy and the inflation doesn’t goes that high up. We have high hopes, Malaysia Boleh!!. What would be the other options ? That is part of the strategy that you ought to put into your plans, how are you going to achieve these retirement planning? Can the financial advisor and an insurance agent sit down with you to outline the retirement plan, if yes, then sit with them and have a plan, with a goal that when we say “RETIRED”, we want to retire in style.

I don’t see anything wrong, if we want to retire with a monthly steady income from our investments, with that income not only we are able to survive, but be able to provide to others, our spouse (that is a great time travelling and spending time together), our children (although earlier I said no free meals, but parents are always parents), our grand children (imagine them having to come to grandparents house to be pampered), and have our health taken care ( that should come from our insurance policy and not savings).

Do you have your plan ready ? Have you thought about it? Remember, procrastinating each day, you are losing the interest rates and days in mathematical calculations for your saving plan. We are still lucky to have started at 35. You?

This article was taken from KCLau.com

Thursday, April 01, 2010

New Economic Model (NEM)

Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak on 30 March 2010 (Tuesday) unveiled the New Economic Model (NEM).

The objective of the NEM is to transform the nation into a high-income economy that is sustainable and inclusive and will position the nation on the right path towards attaining developed nation status by 2020.

Some of the highlights of the NEM are:

- Employees Provident Fund (EPF) will be allowed to invest more in overseas assets.
- Government and EPF to form a joint venture to promote the development of 1,200 hectares of land (3,000 acres) in Sungai Buloh into a new hub for the Klang Valley and is expected to generate new investments worth over RM5 billion.
- Petronas has identified two sizeable subsidiaries with good track record to be listed this year on Bursa Malaysia, a move that will reduce government's presence in business and enhance private sector's role.
- Khazanah Nasional Bhd will divest its 32 per cent stake in Pos Malaysia Bhd through a two-stage strategic divestment process.
- Several parcels of land in Jalan Stonor, Jalan Ampang, Jalan Lidcol in Kuala Lumpur will be tendered out and developed by private sector, failing which it will be wasteful if the assets were not developed as the government will incur cost of maintaining them.
- It is hope that Malaysia per capital income increasing to US$15,000 by the end of the decade from US$7,000.
- The government will reassess the subsidy system and broaden revenue-raising base through proposed Goods and Services Tax (GST).
- 40% of the Malaysia has the household income less than RM 1500.

I'm not sure how much the Malaysian per capita income has increased since the last 10 years. But just recalling back when i first joined the work force, starting income was somewhere in the range of RM2000 to RM2500.

And today 10 years down the road, my own siblings have started working. Starting income has gone even lower, RM1500 to RM2000, while cost of living has increased considerably over the last 10 years. I sincerely hope Malaysia's per capita income will double by the end of the decade. And hopefully this doubling is due to all Malaysian's generally earning better income, not because the gap gets bigger.
website ni bukan official website mrsm taiping... mau carik official punya, http://www.mrsmkm.edu.my/taiping/. segala isi kandungan dalam blog ni tak mewakili mrsm taiping dan MARA. Untuk cari Ansara Cawangan Taiping, bleh p ke http://www.actorg.net. Kat ACTorg.net, webmaster dia Abg Damit.... website ni utk geng2 mrsm taiping batch 9495 lay-park, borak2, merapu, meroyan, melalak.

jemput tengok dan tengok lagi.. kalau tak puas jugak bleh la tinggal message ka, letak comment ka... mau Lagi??? email la sama wa kat taiping9495 at gmail dot com.

terima kasih kat sapa2 yg tolong website ni secara jualan langsung atau black market....

article yg ada dlm ni adalah hakcipta blog ni kecuali ada dinyatakan dicilok dari sumber2 tertentu... segala komen yg dibuat dalam blog ni takde langsung mewakili blog nih.. komen2 tu adalah hak dan rekacipta org yg tulis komen tu... ada paham? webmaster ada hak utk meng'edit', meng'keluar'kan mana2 post yg dirasakan tidak sesuai