Tuesday, April 15, 2008

Jalan-Jalan Cari Makan...tepen style

Member ada rekemen satu kedai jual nasi beriyani gam johor di Seksyen 3 Bangi. Diorang dah cakap kedai tu kalau time lunch memang ramai, time aku pergi tu memang ramai. Yang depan aku ni pun order 2-3 pinggan. Ada sorang makcik cina ni siap bungkus ayam kampung goreng satu + ayam masak merah & dia makan nasi beriyani ayam lagi. Service dia kira slow jugak la sebab ada 2 staffs je yg serve makanan. Dari segi makanan, staff kedai tu takde la berkira sangat. Ada kedai yg letak nasi dlm mangkuk pastu dia siap tolak nasi lebih2 tu. Kat sini takde, main cedok & letak. Nasi kira dah extra dah. Aku order Nasi Beriyani Gam Daging. Daging dia besau 3/4 tapak tangan aku. hehehe korang agak2 je la besar mana, and harga dia RM6.00 sahaja. Kalau ayam RM5.50. Kawan aku cakap tahun lepas ayam RM4.00 sahaja. Ayam kampung atau kambing RM7.00. Member aku order Mee Rebus Johor pun OK .. harga RM3.50. Macam mana nak p? Lepas toll bangi, ada roundabout amik kol 12. sampai satu lagi roundabout amik kol 6 i.e. buat u-turn. Nanti ada Petronas belah kiri, amik junction lepas stesen minyak tu. Lepas tu jalan terus & amik kanan junction kedua. Kedai dia sebelah Restoren Puteri Bongsu (katanya milik adik Rubiah Suparman. Rubiah Suparman ada restoren kat TTDI KL, nama Restoren Puteri)

14 comments:

bola2api said...

ihsan,
itu depan rumah aku la.. BTW it's not in seksyen 3 but in seksyen 15 :)

Anonymous said...

Try la Beriani Gam Power kat BP.
Boleh ajak otai BP, shahid sekali : )

By the way, Ihsan, pls advise me on places yg jual Nasi Kerabu yg best..susah nak carik yg best kat Shah Alam ni..ada pun masa bulan posa @ Bazar Ramadhan je.

Anonymous said...

aini,
yelah.. salah info.kakahkakaka
anyway kalau aku takde duit bleh aku ketuk rumah ko dak?

faizie,
heheh nanti bila aku dah jumpa aku ckp ko. the secret of the recipe is the kuah santan tu, others just ulam. nanti aku p muar next week Tuesday untuk stock take. Syahid amcam? bleh turun Muar dak? aku nak beli ikan skali kat pasar, fresh and cheap!

martyr said...

nak beryani gam ker mat shah ker, jom la turun BP!

ihsan,
ko jgn la turun waktu weekdays, klu weekend tu leh la aku consider.
but now aku jarang lik BP, wife aku lagi sebulan due.

Anonymous said...

Ihsan,
Nasi Air tu hape? Mcm glamer aje kat east coast.

Anonymous said...

Sekarang ni nasi beriyani dah naik harga, kalau JM Beriyani kat Subang tu (still one of the better beriyani around i think), it costs around RM9 ke RM10 dah, mahal jugaklah. RM6 tu kita murah jugaklah tu, even pasar malam nyer harga pun kadang2 lebih dari tu.

niefeng said...

faizie nasi air tu mcm bubur la jugak,tp bg aku lagi best sbb dlm tu mcm2 ada, perut, daging, berbanding bubur semua dah hancur dlm tu, semlm aku tiba2 nak makan mee celup la, ihsan tahu mana nak cari mee celup kat selangor ni. Som Tam pun dah lama tak makan laa alahaiiii

[web-mod] said...

Faizie,
Nasi Air tu banyak air dari nasi. Kalau bubur ko nampak nasi tu macam berair, Nasi Air ni mmg ko nampak air je. Tapi yg best lauk dia. Dulu2 ada satu kedai kat kg aku yg femes tapi bila anak dia take over, kureng sedap jadinya.

satu lagi member aku ada ckp ayam golek femes kat area pandan *something*.. ko tau tak?

nie feng,
som tam tu kedai apa?

Anonymous said...

Nasi Air ni makanan Kelantan ke? Tak nah rasa lagi aku, ni nak kena cuba ni.

Kalau carik ayam golek (ke ayam panggang), kat area pantai dalam ada yg famous and sedap punya gak.

Anonymous said...

Ihsan, ayam golek kat area Pandan Indah tu ke? I'm not sure lah..

But kalau nak pekena nasi lemak kukus + ayam goreng berempah yg best, boleh pekena dekat Warung Rindu, Pantai Dalam(close to RTM, ikut jln belakang).

Lagi satu kalau nak betul2 authentic punya Thai food, dtg lah ke Sg. Buloh(close to the Kg Melayu Sg Buloh). Aku tak ingat nama restaurant ni, tapi Sultan2 pun turun sini nak makan tomyam. menu dia yg aku paling suka is ayam goreng dlm daun pandan..marbeles!But u pay for the price lah..

niefeng said...

som tam tu sejenis makanan la, dulu kat seksyen 18 shah alam ada jual, lama dah tak gi
mee celup sapa tahu wehh mana ada jual, asik mee jawa, mee rebus aje, tekak pun dah rasa lain mcm ni huhuhuhuhu

Anonymous said...

Faizie, Thai food kat Sg Buloh kat ne exactly? Boleh bagi rough direction and name of restaurant. Teringin gak nak cuba.

Anonymous said...

Adzimi; nama restaurant tu Chiang Mai. Cari jalan nak ke Stesen Komuter Sg.Buloh..but bila dah dekat area tu, kau proceed ke depan sampai masuk area Kg.Melayu Sg. Buloh. Kampung ni cantik sebab kiri kanan byk kedai nursery. Kalau tak jumpa,kau tanya aje org kampung tu..glamer Chiang Mai ni..Garaj & car park area dia sebesar 1/2 padang bola.Restaurant besar, bumbung color gold.

Anonymous said...

Ok Faizie, thanks for the directions. Ni mesti cuba ni this weekend kalau berkesempatan. Been a while since i last had good Thai food. Yumm Yumm.

..::disclaimer::..
website ni bukan official website mrsm taiping... mau carik official punya, http://www.mrsmkm.edu.my/taiping/. segala isi kandungan dalam blog ni tak mewakili mrsm taiping dan MARA. Untuk cari Ansara Cawangan Taiping, bleh p ke http://www.actorg.net. Kat ACTorg.net, webmaster dia Abg Damit.... website ni utk geng2 mrsm taiping batch 9495 lay-park, borak2, merapu, meroyan, melalak.

jemput tengok dan tengok lagi.. kalau tak puas jugak bleh la tinggal message ka, letak comment ka... mau Lagi??? email la sama wa kat taiping9495 at gmail dot com.

terima kasih kat sapa2 yg tolong website ni secara jualan langsung atau black market....

article yg ada dlm ni adalah hakcipta blog ni kecuali ada dinyatakan dicilok dari sumber2 tertentu... segala komen yg dibuat dalam blog ni takde langsung mewakili blog nih.. komen2 tu adalah hak dan rekacipta org yg tulis komen tu... ada paham? webmaster ada hak utk meng'edit', meng'keluar'kan mana2 post yg dirasakan tidak sesuai