Wednesday, February 11, 2009

Jalan-Jalan Cari Makan, Tepeng Style.. JM Bariani

Jalan-Jalan Cari Makan Tepen Style membawa korang ke JM Bariani House.

Aku pergi ke kedai depan Tesco Shah Alam utk beli barang anak aku & on the way nak keluar dari bangunan Tesco ada satu kedai nasi bariani. Biasanya aku memang kurang berminat nak cuba, tapi entah pesal hari ni terliur plak nak makan nasi beriyani nih.



Kebiasaannya kalau hari minggu memang penuh kedai ni sampai aku nampak ada meja yg reserved. Menunya simple. Just Nasi Bariani Ayam/Daging/Kambing, Nasi Bariani Gam Daging/Kambing/Ayam dan ala carte Nasi Bariani kosong dan boleh pilih lauk Ayam Goreng Berempah, Ayam Masak Merah dsb. Aku order Nasi Bariani Daging & aku order kat wife aku ala carte Nasi Bariani kosong + Ayam Goreng Berempah.

Servis bagus, cepat dan cekap. Tapi masa aku dapat nasi bariani aku aku rasa portion dia sikit. Daging ada dua ketul disorok dlm nasik. Biasanya customer yang buat (sorok daging dlm nasik) tapi ni kedai yg buat. Tapi after aku habis makan, the portion tu sebenarnya 'just nice'. Daging dia pun very tender. Boleh pakai sudu dan garpu & sudu korang takkan bengkok.. hehehe

Ayam Goreng Berempah yg aku order pun sedap. Rangup diluar & dagingnya puteh di dalam, tak hangus. Maybe diorang bakar dulu kot. Ayam dia mmg good portion, aku pun bley tumpang sama makan!

Ambience OK cuma customer sebelah meja aku dok pot pet pot pet gossip sana gossip sini pasal ahli politik sana sini & mmg bising. Susunan kerusi meja bagus, banyak ruang utk berjalan. Satu lagi, harga pun agak menarik. Yg aku order kat atas tu + air soda bandung 2 gelas dah menjangkau 28 rengget. Empat belas rengget per person.

Kalau korang nak try, diorang byk outlet around KL nih. HQ kat SS18 (kawasan perumahan), Tesco Shah Alam, Tesco Ampang, Alamanda, Giant Kota Damansara & Mydin USJ 1. Rating: 7/10 (Sebab a bit pricey, otherwise recommended place to visit).

4 comments:

Anonymous said...

JM Beriani ni memang dah lama dah terkenal sedapnya. I think it started in Subang SS18 (at least thats when i first knew of its existence). Dulu portion dia lagi besar and slightly cheaper. But makin lama makin sikit and makin mahal. Tapi still one of the best nasi beriyani place to go to. I recommend going to the Subang outlet,tah nape aku rasa cam kat situ masih lagi yg paling best antara banyak2 cawangan dia (maybe bias sebab first time dulu makan kat Subang nyer kot). They have certain days yg dia ada beriyani gam, yg tu memang lagi sedap. I like Beriyani daging or kambing.

[i] said...

JM Bariani ni stand for Jamilah & Mustafa. I guess they are the owner of the place.

Anonymous said...

Ikut tekak aku pulak yg selalu makan beriani kat sana sini(termasuk hq beriani terpower kat BP), JM Beriani ni 'mengecewakan' aku in term of taste & price. Tak lah sedap mana..ayam dia dry sgt..nasik tak kow..aku makan sekali aje kat Tesco Shah Alam tu...kat Shah Alam ni aku kadang2 pelik dgn taste org2 nya..main bedal aje ke makan?? Ada satu kedai beriani(including gam) yg pada aku best dkt dgn HTAR Klang(area Andalas)..lupa pulak nama kedai dia..tapi bagi anda yg tak cerewet mcm aku, JM Beriani ni ok lah(kalau nak compare dgn Beriani mamak..: ))

Smiling MY said...

Semua yg korang sebut tu, aku tak pernah try sbb aku jenis tak suka beriani. Cuma aku pernah try beriani gam Putrajaya jer dan aku rasa tu lah yg paling OK bagi aku.

Apa2 pun, skrg aku rasa beriani paling best ialah Safi Restaurant, kat belakang rumah aku kat sini. My favourite, chicken fried beriani, harga dlm RM12, kau dapat ayam separuh & nasi utk portion 2,3 org (utk 75cc dan ke bawah) & sedikit salad.

..::disclaimer::..
website ni bukan official website mrsm taiping... mau carik official punya, http://www.mrsmkm.edu.my/taiping/. segala isi kandungan dalam blog ni tak mewakili mrsm taiping dan MARA. Untuk cari Ansara Cawangan Taiping, bleh p ke http://www.actorg.net. Kat ACTorg.net, webmaster dia Abg Damit.... website ni utk geng2 mrsm taiping batch 9495 lay-park, borak2, merapu, meroyan, melalak.

jemput tengok dan tengok lagi.. kalau tak puas jugak bleh la tinggal message ka, letak comment ka... mau Lagi??? email la sama wa kat taiping9495 at gmail dot com.

terima kasih kat sapa2 yg tolong website ni secara jualan langsung atau black market....

article yg ada dlm ni adalah hakcipta blog ni kecuali ada dinyatakan dicilok dari sumber2 tertentu... segala komen yg dibuat dalam blog ni takde langsung mewakili blog nih.. komen2 tu adalah hak dan rekacipta org yg tulis komen tu... ada paham? webmaster ada hak utk meng'edit', meng'keluar'kan mana2 post yg dirasakan tidak sesuai