Tuesday, March 03, 2009

Jalan-Jalan Cari Makan Tepen Style... Kopitiam 333

Jalan-Jalan Cari Makan Tepen Style membawa anda ke Kopitiam 333, Jalan USJ 11.

Apa yang special pasal kedai ni? It's Malay kopitiam & nearby my current house.

Originally premis ni dah ada beberapa owner restoren mamak (bukan kopitiam) yg cuba untuk capture market terutama penghuni USJ 11. Owner saling berubah & sebelum Kopitiam 333 ni bertapak kat sini restoren kat sini 2-3 jugak berubah nama. Tapi hasilnya tetap sama. Tahun 2008 mungkin tahun gemilang utk restoren kat ni sebab ada World Cup di South Korea/Japan. Tapi tak tahan lama sebab MPSJ mengacau big screen kat kawasan lapang depan restoren ni.

Walaupun namanya Kopitiam tapi setting restoren ni macam restoren melayu. Meja & kerusi bukan macam oldtown kopitiam or White Cofee Kopitiam. Ada 2 partition, smoking & non smoking (air cond). Partition dia pakai kaca. Kawasan lapang seberang jalan Kopitiam 333 ni jual yong tau fu, mee bandung muar, char kuey tiaw & sate. Sebelum ni ada big screen setinggi 10 kaki (aku agak) tapi sekarang big screen tu diturunkan jadi 6 kaki (angkara MPSJ).

Aku pergi opening day Kopitiam 333, kelam kabut. Normallah kalau baru first day. Aku order kuey tiaw kung & ice blended mocha. Kalau tengok kat gambar tu byk kuey tiaw & almost jadi kuey tiaw basah. Rasa? biasa saja, isi (udang, ayam & sayur) kat dalamnya biasa saja. Time tu diorang charge aku 15 rengget.

Second time aku pergi ngan adik aku. Time aku pergi kali ni diorang buat order style kopitiam, diorang letak kertas menu kecik kat meja & isi sendiri apa yg kami nak. Aku perasan waiter diorang pun dah tukar attire dah. Pakai topi koboi, t-shirt with name tag & jeans. Aku order air sirap bandung & adik aku order mee hailam dan air jus epal susu. Air sirap & jus epal ok, tapi kuah hailam tu tak cukup pekat. Isi pun kurang. Adik aku cakap kedai ni 'paying for the rent rather than serving their customers'. dalam bahasa kita kedai ni kedai biasa saja, takde yang special. Time ni diorang cas kami 12 rengget.

Aku takde la fussy kalau makan sedap I am willing to pay more. Tapi kalau macam cukup syarat agak susah untuk aku nak kasi high rating.

Rating: 4/10 untuk biasa saja ambience, biasa saja makanan, agak luar biasa utk harga.

No comments:

..::disclaimer::..
website ni bukan official website mrsm taiping... mau carik official punya, http://www.mrsmkm.edu.my/taiping/. segala isi kandungan dalam blog ni tak mewakili mrsm taiping dan MARA. Untuk cari Ansara Cawangan Taiping, bleh p ke http://www.actorg.net. Kat ACTorg.net, webmaster dia Abg Damit.... website ni utk geng2 mrsm taiping batch 9495 lay-park, borak2, merapu, meroyan, melalak.

jemput tengok dan tengok lagi.. kalau tak puas jugak bleh la tinggal message ka, letak comment ka... mau Lagi??? email la sama wa kat taiping9495 at gmail dot com.

terima kasih kat sapa2 yg tolong website ni secara jualan langsung atau black market....

article yg ada dlm ni adalah hakcipta blog ni kecuali ada dinyatakan dicilok dari sumber2 tertentu... segala komen yg dibuat dalam blog ni takde langsung mewakili blog nih.. komen2 tu adalah hak dan rekacipta org yg tulis komen tu... ada paham? webmaster ada hak utk meng'edit', meng'keluar'kan mana2 post yg dirasakan tidak sesuai