Wednesday, August 22, 2007

planning - make some money

mcm mana nak kasi blog ni buat duit... maybe duit tu bleh buat utk tabung anjung maresmart 94/95. 1. buat baju utk satu batch. satu baju dijual didermakan RM1.00 kepada tabung 2. souvenier anjung maresmart 9495 - mug, keychain, etc. Setiap jualan akan didermakan ke tabung. 3. cari sapa nak advertise kat blog.. yg ni aku rasa kena ada 10k pageviews per month baru OK nak cari org.. less than that maybe a bit difficult 4. Sapa-sapa yang sudi nak sedekah ke tabung Anjung Maresmart 94/95 Ada idea?

8 comments:

Smiling Sukri said...

I think that's a good idea. Kalau nak lebih responsive, elok kalau souvenioer ni start dari satu xtvt, katakan reunion. Baru feeling sket kat bende alah tu. So, boleh start dgn collect nama (& duit?) utk xtvt tu dan nanti akan bagi masa xtvt tu berjalan. Costwise mungkin azraf bole advise, design (Azzam, Harris atau sapa2).

Smiling Sukri said...

Other suggestion is.. yang ni susah sket. Kalau ad akawan2 kita yang boleh dpt discount for sth, dan ada kawan kita yg lain berminat nak beli... kita boleh give some of the discount to donation. For eg, Ihsan mungkin ada 10% discount utk hifi, aku beli guna nama ihsan dgn 5% discount but another 5% goes to donation.
Note : Kawan2 kita kat petronas boleh beli syntium dgn diskaun kan?! Tp limited nos. weh..

Smiling Sukri said...

Pasal derma tu, I think that's the hardest part! ehhehe... tp mungkin kita boleh fikir camni. Kalau boleh bagi derma duit, that's the best... tp kalau keberatan, boleh bagi barang yang rasa2nya kawan kita yang lain ndak. Aku tak tahu apa, sbb biasanya barang yang laku ni kita pun tak nak bagi. Tp aku rasa (largely depend on condition), aku boleh derma half ripe kurma (buah kuning) utk TEPEN through Ihsan. Itupun kalau kornag minat nak makan ler. So, sapa nak try, boleh beli dgn dia dan duit tu g kat tabung. Harga mesti at least sama dgn harga aku beli kat sini, kalau tak baik aku bagi duit jer! hehehe..

Note : Wife aku balik ke KL jumaat ni, buah tu akan fully ripe dlm masa 1-2 minggu. Tp ni cakap2 jer dulu takut dia access luggage kan naya aku!

[i] said...

haha, aku suka gak makan kurma mentah nih.. tapi takyah susah2 la mat yie.. yang aku tulis tu semua volunteer. aku paham ada antara kita yang tak 'sound' with financial...

hahah 5% utk hifi?? aku tak buat lagi agreement ngan boss aku pasal hifi tu sbb now under reconstruction. website baru redesign, co. should be operational by end of this year kot.. nanti aku update..

martyr said...

ihsan, company ko buat hifi ker? home teathre ader gak ker?

Anonymous said...

bape kos yg perlu sebulan? kita kongsi2 la. aku bole kasik seploh inggit sebulan. sori xleh nk kasi byk2, seploh inggit tu kos aku mkn 2/3 hari tau.

[web-mod] said...

zaini, for me nak bagi brapa tu terpulang. nak bagi monthly ke, nak bagi one off ke... terpulang kepada individu.

tapi aku rasa kena brainstorming for this tabung dulu.. wat to do with the money... sapa yg jadi bendahari, maybe ada auditor (just to make sure everything in order)... etc etc...

Anonymous said...

Idea mat yie pasal derma pastu jual tu sounds good. Hari tu my family for our family day buat camtu, so orang contributelah, makanan, baju, barang hiasan (those in good conditions only accepted), then lelong balik. Proceeds go to the tabung. Tapi kene ada tukang lelong yg petah bercakap and jek orang nak beli lah hehe.

..::disclaimer::..
website ni bukan official website mrsm taiping... mau carik official punya, http://www.mrsmkm.edu.my/taiping/. segala isi kandungan dalam blog ni tak mewakili mrsm taiping dan MARA. Untuk cari Ansara Cawangan Taiping, bleh p ke http://www.actorg.net. Kat ACTorg.net, webmaster dia Abg Damit.... website ni utk geng2 mrsm taiping batch 9495 lay-park, borak2, merapu, meroyan, melalak.

jemput tengok dan tengok lagi.. kalau tak puas jugak bleh la tinggal message ka, letak comment ka... mau Lagi??? email la sama wa kat taiping9495 at gmail dot com.

terima kasih kat sapa2 yg tolong website ni secara jualan langsung atau black market....

article yg ada dlm ni adalah hakcipta blog ni kecuali ada dinyatakan dicilok dari sumber2 tertentu... segala komen yg dibuat dalam blog ni takde langsung mewakili blog nih.. komen2 tu adalah hak dan rekacipta org yg tulis komen tu... ada paham? webmaster ada hak utk meng'edit', meng'keluar'kan mana2 post yg dirasakan tidak sesuai